Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 23 listopada 2024 03:08
Reklama
Reklama
Reklama

Rewolucja w miejskich autobusach. Papierowe bilety do lamusa. Wchodzą elektroniczne karty

Rewolucja w miejskich autobusach. Papierowe bilety do lamusa. Wchodzą elektroniczne karty
1 lipca Miejski Zakład Komunikacyjny w Kędzierzynie-Koźlu wprowadza bilet elektroniczny w formie karty z chipem. Za przejazd przy kasowniku będzie można zapłacić też zwykłą kartą bankową. To oznacza tylko jedno - tradycyjne papierowe bilety zaczynają odchodzić do lamusa.

eMZetKa - tak będzie nazywał się elektroniczny bilet autobusowy w Kędzierzynie-Koźlu. Nazwę spośród zgłoszonych propozycji wybrali sami mieszkańcy.

- Korzystanie z karty będzie bardzo wygodne, powoli więc będziemy odchodzić od biletów papierowych, podobnie jest w innych miastach - mówi prezydent Sabina Nowosielska.

Bilet elektroniczny całkowicie zastąpi bilety okresowe. Po 1 lipca wszyscy korzystający z nich pasażerowie otrzymają karty z chipem, na którym zapisana będzie informacja o wykupionej usłudze. Karty będą mogli wyrobić także pasażerowie, którzy nieregularnie podróżują autobusami. Po zasileniu konta przypisanego do karty kwotę będzie można wykorzystać do opłacenia przejazdów. Wystarczy zbliżyć ją do kasownika, aby naliczona została płatność. W końcu też będzie można zapłacić za przejazd przy kasowniku zwykłą kartą bankową - będzie on jednocześnie terminalem.

- Pierwsze wyrobienie karty jest bezpłatne. Jeśli się zgubi lub uszkodzi, wydanie kolejnej będzie wiązało się z opłatą w wysokości 20 zł - mówi Joanna Koziarska-Kiziak, prezes MZK. - Na karcie umieszczone zostaną zdjęcie pasażera, jego imię i nazwisko oraz logotypy i numer biletu. Pozostałe dane będą znajdować się na serwerach. Kartę będzie można doładować przez specjalny portal lub w naszych punkach sprzedaży biletów - dodaje.

Kartę będzie można wyrobić w siedzibie MZK przy ulicy Kozielskiej lub w punktach kontroli czasu przy ulicy Pionierów i Piastowskiej. Potrzebny do tego będzie dowód osobisty oraz dokumenty potwierdzające prawo do zniżek - na przykład legitymacja szkolna. Później nie będzie trzeba już okazywać jej wraz z kartą.

Tradycyjne bilety nadal będą dostępne w punktach sprzedaży. Natomiast u kierowców dostępne będą jedynie bilety dwuprzejazdowe - ma to na celu zwiększenie punktualności kursowania, obecnie sprzedaż biletów zajmuje kierowcom zbyt dużo czasu.

Kartę elektroniczną pasażerowie będą "odbijać" dwa razy - po wejściu i przed wyjściem z autobusu. W ten sposób MZK zamierza pozyskiwać dane statystyczne, dzięki którym możliwe będzie lepsze dopasowanie rozkładów jazdy czy typów autobusów obsługujących poszczególne trasy. W przypadku braku drugiego "odbicia", zostanie naliczona wyższa opłata za bilet.

Po 1 lipca kontrolerzy biletów w autobusach będą wyposażeni w czytniki kart. Cały projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską. W ramach niego na przystankach zostaną zamontowane elektroniczne tablice informujące o rzeczywistym czasie przyjazdu autobusu.
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

K2 07.11.2019 10:18
I co z tymi biletomatami w K-K? Ruszy się coś wreszcie? W Opolu właśnie się pojawiają: https://opole.naszemiasto.pl/biletomaty-wkrotce-w-opolu-montaz-w-autobusach-i-na/ar/c1-7415680

Antynwo 13.05.2019 21:27
Mylisz się. Wg prawa to osoba która kupuje bilet ma mieć odliczoną gotówkę. A kierowca ma prawo odmówić sprzedaży kiedy nie jak wydać. Podobnie jest w każdej dziedzinie handlu.

zasiedzony 09.05.2019 21:57
Masz człowieku mentalność niewolnika.

QW 06.05.2019 10:48
Dobrze wiedzieć, dziękuję za informację. Przeoczyłem.

LeoN 06.05.2019 10:38
Dlaczego te karty mają być imienne ze zdjęciem, a co z prywatnością pasażera? Inwigilacja?

gość 29.04.2019 18:48
Został prezesem PKS Strzelce Opolskie sp z o.o. ;)

tak ja widze 28.04.2019 14:14
martw sie co twoja robi jak cie nie ma w domu pilnuj języka bo ci go przytrzasną

tak ja chama widze 28.04.2019 14:10
chamie lepiej martw się jak i gdzie dorabia sobie twoja wiedźma. poje ...ci sie w durnym łbie

K-K 28.04.2019 09:52
A co ze zwyklymi pracownikami ? Tam pracuja tez normalni ludzie kierowcy i cale zaplecze techniczne.Zaorac to ty se mozesz swoje pole.Masz tak ograniczone myslenie ze boli.

SB 1916 (L) 27.04.2019 23:05
Same straty mzk co roku notuje, brak kompetencji na stanowiskach kierowniczych ktorzy zarabiaja grubo ponad 10k, niezrozumiale inwestycje min remonty Ikarusa. Kierowcom podwyzki dac, punkyy kontroli czasu zlikwidowac, darmozjadow pozwalniac i wtedy swietowac.

tak to widzę 27.04.2019 20:11
A gdzie twoja stara pracuje i czemu cię utrzymuje trepie. Kozak w necie, p... w świecie.

as 27.04.2019 18:27
tak nie można: gdzie ta dziunia z mzk będzie pracować jako prezes?

Wieśniak 27.04.2019 15:03
Już raz się wypowiadałem na temat mzkkk.nie mam już chęci klepać tego tematu.napisze krótko: Zaorać całe mzk i kukurydzę posiać, a mieszkańców taksówkami wozić, taniej będzie!!

? 26.04.2019 20:16
A skąd na to weźmie miasto tak zwanych możliwości ot z naszych podatków

kriss 26.04.2019 08:17
Zwracam uwagę, że koszt wprowadzenia "nowinki", moim zdaniem zupełnie niepotrzebnej, to ponad 2,5 mln złotych. Zapłaci za to "Miasto Możliwości" a nie MZK.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ