Są pieniądze na gigantyczną inwestycję. Kędzierzyn-Koźle z Opolem połączy nowa linia kolejowa

6
Senator Grzegorz Peczkis.

Senator Prawa i Sprawiedliwości Grzegorz Peczkis przekazał bardzo dobrą informację – Komisja Europejska przyznała Polskim Liniom Kolejowym dofinansowanie na całkowitą modernizację międzynarodowej linii kolejowej E30 pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem a Opolem. W perspektywie oznacza to, że odzyskamy utracone wiele lat temu połączenia pasażerskie.

Mieszkańcy Kędzierzyna-Koźla doskonale pamiętają czasy, gdy tablica odjazdów i przyjazdów na kędzierzyńskim dworcu co chwilę wyświetlała nowe informacje o przybywających do miasta pociągach. Tamtej tablicy już nie ma. Wraz z remontem dworca zastąpiono ją elektronicznym ekranem. Nie ma też większości ówczesnych połączeń kolejowych. Od wielu lat pociągi dalekobieżne kursują objazdem przez Strzelce Opolskie.

Wszystko przez fatalny stan torów łączących Kędzierzyn-Koźle z Opolem. W niektórych miejscach pociągi muszą zwalniać do 30 km/h, co w praktyce oznacza, że linia może obsługiwać prawie wyłącznie połączenia lokalne. Na modernizację trzeba gigantycznych pieniędzy. W praktyce linia musi zostać zbudowana od nowa, aby mogła obsługiwać nowy tabor dużych prędkości.

W związku z modernizacją miały miejsce różne zawirowania. Od kilkunastu miesięcy sprawy zmierzają jednak w dobrym kierunku, a dziś to już pewne – całkowita przebudowa zostanie przeprowadzona w ciągu czterech najbliższych lat. Są na nią pieniądze.

– Dofinasowanie z funduszu CEF zostało przyznane. Pieniądze są już fizycznie zabezpieczone. To bardzo dobra wiadomości dla Kędzierzyna-Koźla i dla całego regionu. Naszym celem jest przywrócenie pełnej efektywności kolei  – mówi senator Grzegorz Peczkis, który od początku swojej pracy w parlamencie jako członek senackiej komisji infrastruktury monitoruje sprawę. – Modernizacja zostałaby przeprowadzona nawet w przypadku braku dofinasowania zewnętrznego. Wówczas fundusze pochodziłby z budżetu państwa. To zadanie o znaczeniu kluczowym – zapewnia senator.

Przetarg na modernizację linii w formule zaprojektuj-wybuduj na odcinku Kędzierzyn-Koźle-Opole Groszowice rozstrzygnięto już w maju. Prace pochłoną aż pół miliarda złotych i potrwają 50 miesięcy. Dofinasowanie z funduszu CEF wyniesie ponad 60 proc. Umowa z wykonawcą powinna zostać podpisana w najbliższym czasie. Odrębnie zostanie wykonana modernizacja odcinka Opole-Groszowice – Opole Zachodnie, która jest skomplikowana pod względem infrastrukturalnym. Jej częścią jest m.in. most przez Odrę. Ta część będzie podzielona na dwa etapy – projektowy i budowlany.

W wyniku modernizacji maksymalna prędkość pociągów pasażerskich zostanie zwiększona do 160 km/h, a składów towarowych do 120 km/h. W ramach inwestycji wymienione zostaną tory i sieć trakcyjna. Przebudowane mają być też perony i stacje – również w Kędzierzynie-Koźlu.

6 KOMENTARZE

  1. Coś tu chyba pan redaktor poplątał ;) Jaka nowa linia kolejowa? Toż to będzie raczej rewitalizacja istniejącej linii, a nie budowa nowej. Oczywiście cieszy, że są na to środki finansowe, ale należy pamiętać że w 2007 roku były plany zwiększenia prędkości na E30 na odcinku Opole-Kędzierzyn do 200 km/h (wiązało by się to oczywiście, z m.in. likwidacją wszystkich przejazdów kolejowych na tym odcinku i zastąpieniu ich wiaduktami: http://www.nto.pl/wiadomosci/opolskie/art/4075647,pkp-wyremontuje-trase-opolezabrze,id,t.html ) Szkoda, że do takiej modernizacji nie dążymy, no ale cóż wypada nam się cieszyć z tego co mamy :( Inna sprawa – może wreszcie udałoby się znaleźć środki finansowe na wykonanie planowanego od dawna przecisku pieszo-rowerowego w konstrukcji wiaduktu? Wielu mieszkańców K-K ucieszyłoby się z tej inwestycji!

  2. Fuuuj. Pieniądze od tych co zamiast flagi mają szmatę, a dzieci już wiedzą że to coś się drze w sejmie na mównicy. Nie brzydzą pana senatora te pieniądze?

  3. Słuchałem tej audycji, to bardziej kampania wyborcza, słodzi Pan aż miło :), co będzie zobaczymy, nie chcę Prezydenta, który będzie większość czasu mścił się na poprzednikach jak to robi PIS tylko będzie działał, bo Kędzierzyn jest mocno do „tyłu”, co do obwodnicy to jest nam bardziej potrzebna ze względu na tereny inwestycyjne niż bezpieczeństwo, bez dojazdu nigdy nie znajdziemy inwestora.

    • Popieram w 100%,poprzednicy jak i teraz bedacy u wladzy w k-k nie zadbali o wykonanie drogi do autostrady i tu jest problem z inwestycjami.Kto ma miec interes w tej obwodnicy my czy inne miasto?Caly czas pisze na tym portalu ze najwaznieszy jest szybki i latwy dojazd,nalezy wiec inwestowac w drogi…Niestety u nas te drogi ktore juz sa zostaja celowo tak modernizowane aby jeszcze zmniejszyc przepustowosc.

      • No widać są jeszcze ludzie w KK co problem rozumieją bo reszta to nie wie co się dzieje :). Największym błędem było przeznaczenie terenu obok wysypiska śmieci na tereny inwestycyjne, dojazd beznadziejny i miejsceo , którym mało kto wie, takie tereny się planuje blisko obwodnicy czy autostrady. Było fajne miejsce w Sławięcicach, tam gdzie przebiegnie nowa obwodnica, zdala od zabudowań, tam by było idealnie, już nawet tam jest piękny dojazd do autostrady, a z obwodnicą to już w ogóle!.

Skomentuj