Pół miliarda złotych. Tyle będzie kosztował remont torów z Kędzierzyna-Koźla do Opola. Pieniądze są

1

Kolej rozstrzygnęła duży przetarg na niezwykle ważną i wyczekiwaną inwestycję – remont linii kolejowej E 30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole. Pochłonie on aż pół miliarda złotych.

Modernizacja torów to warunek konieczny, aby przez Kędzierzyn-Koźle znów zaczęły jeździć pociągi dalekobieżne. Obecnie stan torowiska nie pozwala na rozwijanie dużych prędkości. Pociągi kursują więc przez Strzelce Opolskie. Linia kolejowa łącząca to miasto z Opolem została zmodernizowana już kilka lat temu. Rezultat? Kędzierzyn-Koźle z ważnego niegdyś węzła przewozów pasażerskich stał się prowincjonalną stacją obsługującą głownie połączenia lokalne. Bez kosztownego remontu nic się nie zmieni.

Przymiarki do inwestycji trwają od dawna, jednak dopiero w ostatnich kilkunastu miesiącach sprawy nabrały tempa. Pod koniec zeszłego roku kolej ogłosiła przetarg na realizację inwestycji, a niedawno został on rozstrzygnięty. Wybrana oferta opiewa na kwotę 506 760 000 zł. Prace projektowe i roboty potrwają aż cztery lata. Fundusze będą pozyskane ze środków unijnych (instrument CEF), a w rezerwie są pieniądze państwowe.

Grzegorz Peczkis, senator PiS z Kędzierzyna-Koźla i członek senackiej komisji infrastruktury o aspekt finansowy inwestycji podczas jednego z ostatnich jej posiedzeń dopytywał prezesa Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchela.

– Prezes zapewnił, że ta inwestycja jest obecnie priorytetem. Z powodu dużych oszczędności (450 mln euro) w pozostałych projektach nasza linia jest pierwsza na liście rezerwowej. Będzie realizowana nawet, jeśli fundusze z CEF nie spłyną, lecz nie ma powodu, żeby zakładać, że nie otrzymamy środków finansowych – wyjaśnia senator Grzegorz Peczkis.

Umowa na modernizację linii prawdopodobnie zostanie podpisana w lipcu.

W wyniku modernizacji maksymalna prędkość pociągów pasażerskich zostanie zwiększona do 160 km/h, a składów towarowych do 120 km/h. W ramach inwestycji wymienione zostaną tory i sieć trakcyjna. Przebudowane mają być też perony i stacje – również w Kędzierzynie-Koźlu.

1 KOMENTARZ

  1. Nie piszcie, proszę, ile będzie kosztował remont.
    Jeśli coś się eksploatuje, to wiadomo że to się zużywa.
    Naturalną więc koleją rzeczy jest odnowienie, rewitalizacja.

Skomentuj