Obwodnica północna będzie gotowa za trzy lata. Jest harmonogram inwestycji i przebieg drogi

6

Niedawno rząd potwierdził, że Kędzierzyn-Koźle wreszcie będzie miał nową drogę, która połączy miasto z autostradą A4. Mieszkańcy czekają na nią od lat. Jest już harmonogram inwestycji.

Możliwość dogodnego dojazdu do autostrady ma spowodować, że inwestorzy wreszcie zaczną interesować się Kędzierzynem-Koźlem. Teraz nowe zakłady pracy powstają w strefie inwestycyjnej znajdującej się bezpośrednio przy autostradzie. Terenów czekających na firmy w Kędzierzynie-Koźlu nie brakuje, ale prowadząca do nich droga krajowa nie spełnia oczekiwań. W dużej mierze przebiega przez tereny zabudowane, co uniemożliwia szybki i wygodny tranzyt. Poza tym mieszkańcy wcale nie marzą o tym, by przez ich osiedla przejeżdżało jeszcze więcej ciężarówek. Nie chodzi tylko o niedogodności związane z hałasem i drganiami. W cysternach przewożone są niebezpieczne substancje chemiczne. Gdyby doszło do poważnego wypadku, jego skutki mogą wiązać się nawet z koniecznością ewakuacji ludności.

Temu wszystkiemu zaradzić ma dokończenie budowy obwodnicy Kędzierzyna-Koźla. Gdyby dotrzymane zostały obietnice składane przed laty, droga zaczynająca się na wysokości ostrego zakrętu na osiedlu Piastów i biegnąca aż za Ujazd byłaby już gotowa. Niestety, byliśmy wodzeni za nos. Przełom nastąpił dopiero teraz. Nasza obwodnica znalazła się na liście krajowych inwestycji drogowych zatwierdzonej przez premier Beatę Szydło.

– Po potwierdzeniu remontu linii kolejowej pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem a Opolem udało się uzyskać także decyzję w sprawie budowy obwodnicy północnej. Uchwała Rady Ministrów zmieniająca Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 została już podpisana przez premier Beatę Szydło. Obwodnica Kędzierzyna-Koźla została w nim wpisana jako zadanie do realizacji. Jest na nią finansowanie i cały proces inwestycyjny może ruszać. To bardzo dobre wiadomości. Realizacja obu inwestycji umożliwi rozwój miasta i naszej części regionu, a także znacznie poprawi bezpieczeństwo mieszkańców – zapewnia senator Grzegorz Peczkis.

Lata realizacji inwestycji to 2018-2021. Wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia ma odbyć się już trzecim kwartale tego roku, a umowa z wykonawcą podpisana będzie w drugim kwartale 2018 roku. Roboty rozpoczną się w drugiej połowie 2019 roku i zakończą dwa lata później.

Inwestycja pochłonie 287 mln zł. Nowa droga będzie miała długość 14,6 km. Zostanie zrealizowana w wariancie drugim, na który uzyskano decyzję środowiskową – kolor niebieski na mapce.

– Zakłady Azotowe bardzo optymistycznie spoglądają na projekt budowy obwodnicy północnej. Znacznie poprawi ona komfort życia i bezpieczeństwo mieszkańców, wyprowadzając ruch poza tereny zamieszkałe. Parametry drogi pozwolą w pełni wykorzystywać ją wszystkim najcięższym pojazdom – mówi Andrzej Chrzanowski, dyrektor Jednostki Infrastruktury Grupy Azoty ZAK.

6 KOMENTARZE

  1. W Miejscu Kłodnickim będzie skrzyżowanie?, bo początkowo miała być estakada, później słyszałem że będzie. Tam powinno być rondo, żeby mieszkańcy Cisowej i Miejsca Kłodnickiego mogli szybko dojechać do autostrady.

  2. 1. Czy rzeczona obwodnica będzie na całej długości dwupasmowa?
    2. Czy planowane są zjazdy/skrzyżowania z drogami, które ta obwodnica będzie przecinać? Istotnie szczególnie z punktu widzenia Miejsca Kłodnickiego czy Ujazdu. Jeżeli tak, jakiego rodzaju będą to zjazdy?
    3. Czy plany budowy łącznika są nadal aktualne? Kiedy zostanie ona zrealizowana, jaką kategorię otrzyma ta droga i jakie będą jej specyfikacje?
    4. Znam ten projekt od dawna, ale co właściwie przemawiało za drugim rozwiązaniem? Czy wyłącznie opinie mieszkańców? Czy taki wariant nie jest aby droższy oraz dłuższy – a tym samym mniej praktyczny pod względem przemieszczenia się między dzielnicami, ale również pod względem dojazdu do i z autostrady?
    5. Czemu obwodnica nie omija Łan? Skoro obwodnica i tak wykracza poza gminę Kędzierzyn-Koźle oraz powiat kędzierzyńsko-kozielski, co stoi na przeszkodzie by wspólnie z Województwem Śląskim zrealizować bezpośrednie połączenie z bramkami autostradowymi? Innymi słowy, według tego co sobie wyobrażam, jadąc na bramki nie trzeba by skręcać z DK40 w prawo, tylko cały czas jechać prostu. W miejscu obecnego zjazdu na A4 można by stworzyć jakąś gigantyczną estakadę łączącą kilka dróg.

  3. mogło być świetnie, a będzie jak zwykle. Inwestycja będzie, więc wg Peczkisa cieszyć się trzeba. TRZEBA!!!! A że będzie mniej praktyczna, to co? w pisie jest coś praktycznego?

  4. Niestety bez łącznika ta obwodnica nie rozwiążę problemów, oczywiście tranzyt przeniesie się na obwodnicę, ale TIRY dalej będą jechać przez Piasty i Sławięcice w stronę zakładów Blachownia. Bez łącznika również nie zyska strefa ekonomiczna. Miasto powinno w trybie ekspresowym wybudować łącznik, jeszcze przed obwodnicą. Dodatkowo droga powiatowa w stronę strefy ekonomicznej powinna już teraz zostać gruntownie wyremontowana i poszerzona o chodnik i ścieżkę rowerową. Cała ta inwestycja może kosztować miasto nawet 100 mln.

  5. Ja to jestem taki troche mało rozgarnięty. Jako przykład: nie mogę zrozumieć, co ma wspólnego Peczkis z obwodnicą. A jeśli nic, to po co się go pokazuje przy okazji omawiania tego tematu. Fakt, że on pcha się przed każdy obiektyw, wcale nie musi oznaczać, że należy robić mu zdjęcia. A tym bardziej, publikować ja na KK24. Czyżby redakcji zależało na poklasku ze strony pisiorów?

Skomentuj

Udowodnij, że nie jesteś robotem i rozwiąż zadanie :) *