Zwrot w sprawie obwodnicy. Unieważnili pierwszy wybór i dokonali kolejnego

17
Dalsza część obwodnicy ma mieć swój początek w miejscu ostrego zakrętu przy osiedlu Piastów i poprowadzić aż do autostrady A4.

Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad po raz drugi dokonał wyboru firmy, która wybuduje obwodnicę północną Kędzierzyna-Koźla. Wynik pierwszego postępowania został uchylony przez Krajową Izbę Odwoławczą, która dopatrzyła się nieprawidłowości w procedurze. W wyniku ponownego rozpatrzenia ofert wybrano nowego wykonawcę, którym jest konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe i Strabag.

Budowa obwodnicy północnej miasta to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji na przestrzeni ostatnich lat. Wiele mówiło się o konieczności powstania nowej drogi, która wyprowadzi tranzyt z centrum miasta, ale brakowało pieniędzy na zadanie. Dopiero w ubiegłym roku udało się wciągnąć inwestycję do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.

Przetarg na zadanie ogłoszono już w grudniu 2017 roku. Gdyby wszystko poszło zgodnie z planem, już pół roku temu wykonawca byłby znany. W związku z bardzo dużą liczbą zapytań ze strony zainteresowanych firm, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad kilkukrotnie przesuwała termin rozstrzygnięcia postępowania. Wreszcie na początku czerwca przetarg rozstrzygnięto. Jego zwycięzcą zostało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. z Zawiercia, które swoje prace wyceniło na niespełna 219,8 milionów złotych.

Rozstrzygnięcie bardzo szybko zostało oprotestowane przez konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe i Strabag, które złożyło drugą najniższą ofertę cenową. Sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej. Po przeanalizowaniu dokumentów złożonych przez firmy izba zadecydowała o unieważnieniu wyboru. W toku postępowania wyszło na jaw, że kierownik budowy wskazany przez firmę Intercor Sp. z o.o. ma mniejsze doświadczenie w realizowanych pracach drogowych niż było to wykazane w dokumentacji.

Po ponownym przeanalizowaniu ofert okazało się, że najwyższą ocenę uzyskało konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe i Strabag. Za przygotowanie projektu i budowę obwodnicy północnej wykonawca skasuje 220,6 miliona złotych.

Droga ma zostać ukończona do 2022 roku. Obwodnica północna rozpocznie się na wysokości ostrego zakrętu istniejącej obwodnicy przy osiedlu Piastów i poprowadzi aż do Ujazdu. W ramach prac powstaną m.in. nowe mosty nad Kłodnicą i Kanałem Gliwickim oraz kilka wiaduktów. Osobną inwestycją ma być budowa łącznika z obwodnicą, który pozwoli na sprawne wyprowadzenie tranzytu z okolic Blachowni i ułatwi dojazd do Pola Południowego.

Zakres zaplanowanych prac obejmuje m.in. roboty w zakresie:

– części drogowej obwodnicy, skrzyżowań, parkingów, przebudowy dróg kolidujących z planowaną obwodnicą, dróg dojazdowych, obiektów inżynierskich, przepustów, chodników, ścieżek rowerowych, systemu odwodnienia korpusu drogowego;

– sieci melioracyjnej i drenażu melioracyjnego, istniejących cieków, urządzeń ochrony środowiska, urządzeń wodnych;

– oświetlenia drogowego, sieci energetycznej, teleinformatycznej, gazowej, kanalizacji deszczowej, systemu zarzadzania ruchem wraz ze stanowiskami do ważenia pojazdów;

– ogrodzenia drogi, robót rozbiórkowych, wycinki drzew, nasadzeń zieleni, budowy ekranów akustycznych, wyburzenia budynków i obiektów budowlanych, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyznaczania i wznowienia granic pasów drogowych.

17 KOMENTARZE

  1. No i jeszcze w projekcie proszę uwzględnić co najmniej 6 przejść dla działkowców z sygnalizacją świetlną obowiązkowo, oraz dwa miejsca z ograniczeniem prędkości do 50 km/h, tak by kierowcy mogli wspierać rządowy projekt 1000+, o którym ostatnio coraz głośniej.

    • Sam projekt sięga ładnych kilku lat wstecz, także nie jestem pewien czy aby przypadkiem nie został wrzucony do artykuły jako pewne uproszczenie, chociaż oczywiście mogę się mylić. Z tego co pamiętam, mieszkańcy północnych dzielnic miast oprotestowali rozwiązanie według którego obwodnica miałaby biec bliżej południowych terenów. Wydaje mi się, że opcje granatowa była tą finalną.

      • Dziękuję za odpowiedź. Dobrze że jest to wariant omijający Goj, natomiast tak jak Pan wspomniał w innym poście, szkoda że obwodnica nie będzie łączyć się bezpośrednio ze zjazdem na autostradę. Co do postu powyżej Pana Mariana – nie jestem kobietą żeby odróżniać całą paletę kolorów. Takie prześmiewcze komentarze może Pan sobie darować.

  2. Projekt przypuszczalnie pozostanie w takim kształcie w jakim pierwotnie zakładano, ale mnie zastanawia kilka kwestii.
    1) Czy nowa droga będzie dwupasmowa i jeśli tak to na jakiej długości?
    2) Czy przewidziany jest zjazd do Ujazdu w okolicach ulicy Ujazdowskiej/Czterdziestolecia/Żeromskiego?
    3) Czy rondo zaplanowane na ostrym zakręcie będzie turbinowe?
    4) Czemu trasa nie omija Łan i tym samym nie łączy się bezpośrednio ze zjazdem na A4? Wyobrażam to sobie tak, że w tym miejscu – tj obecnym połączeniu DK40 ze zjazdem na A4 – powstałaby spora estakada, w której skład weszłaby DK40, A4 i obwodnica. Obwodnica miałaby swój koniec tuż przed autostradą. Tuż przed połączeniem z DK40 leciała by rownolegle do A4. Innymi słowy, jadąc na A4 obwodnicą północną nie trzeba by już musieć skręcać z DK40 na ślimaka, tylko automatycznie wjeżdżało by się prosto na bramki.
    5) Czy wiadomo jaka będzie dopuszczalna prędkość na obwodnicy i czy będzie ona zmienna?

  3. Redakcja mogłaby dołączyć prawidłową mapkę. Jest do ściągnięcia z materiałów przetargowych w GDDKiA. Przydałoby się bo w projekcie kolejny węzeł od Piastów w stronę Pyskowic jest dopiero między Cisową a Miejscem Kłodnickim. Więc się mieszkańcy Lenartowic i Cisowej zdziwią gdy dostaną obwodnicę bez możliwości wjazdu na nią.

  4. Trasa jest znana od dawna, będzie lecieć między Miejscem Kłodnickim (pierwszy wariant patrząc od góry), a Cisową, ciekawostką jest że w Miejscu Kłodnickim zaprojektowany jest MOP. Zjazdu nie będzie niestety między Miejscem Kłodnickim, a Cisową po protestach mieszkańców.Zjazdy w naszym powiecie będą (prócz ostrego zakrętu) przy ul. Sławięcickiej. Będzie jeszcze zjazd wcześniej jak Miasto wybuduje łącznik (czyli pewnie nie nigdy, bo po wyborach PIS raczej zlikwiduje Pole Południowe, tak jest najrozsądniej skoro KKPP od wielu lat jest dofinansowane z publicznych pieniędzy, inwestorów nie ma to po co budować łącznik za 60-80mln?). Droga będzie dwupasmowa, ale jednojezdniowa prędkość 90 km/h. Nie mogę zrozumieć dlaczego obwodnicy nie zaprojektowali bezpośrednio do autostrady, Łany dalej będę „poszkodowane”. Mam tylko nadzieje że PIS dokona zmian o wyborach w GDDIKA K-K

        • Nie porównuj wyborów parlamentarnych do samorządowych, bo to dwa zupełnie różne byty. Sytuacja PiS ma się inaczej w KK niż w kontekście całego kraju. PiS nie ma mocnego kandydata, nigdy nie zdobyło tu władzy, poza tym ma słabe rządy u „góry” i dość silną konkurencję w postaci obecnej prezydent miasta. Obecnej władzy kędzierzyńskiej zapewne można sporo zarzucić, ale raz w kontekście ogólnej sytuacji inwestycyjnej w mieście, dwa na tle poprzednich władz miejskich oraz trzy na tle obecnych władz krajowych wypada całkiem dobrze.

Skomentuj