Co z linią kolejową do Nysy? PKP za 6,5 miliona złotych sprawdzi możliwości remontu

0

PKP Polskie Linie Kolejowe zrobiły pierwszy krok w kierunku przebudowy linii kolejowej nr 137 łączącej Dolny i Górny Śląsk. Przewoźnik zlecił opracowanie studium wykonalności dla przebudowy trasy na odcinku od Kędzierzyna-Koźla do Legnicy. To popularny kierunek, na którego trasie znajdują się m.in. Głogówek, Prudnik i Nysa.

Postała w XIX wieku linia kolejowa nr 137 początkowo miała prowadzić z Legnicy do Koźla. Po 1945 roku PKP zadecydowała o jej wydłużeniu aż do Katowic. Proces elektryfikacji linii rozpoczęto w 1957 roku, ale zatrzymał się on na odcinku łączącym nasze miasto z Katowicami. W ostatnich latach kolej wykonała szereg prac na odcinku przebiegającym przez województwo śląskie. Teraz przyszedł czas na remont torów prowadzących z Kędzierzyna-Koźla do Legnicy.

Studium da odpowiedź na pytanie o możliwy zakres przebudowy odcinka o długości 220 kilometrów. Wykonawca ma za zadanie przygotowanie trzech wariantów remontu torów: zakładającego elektryfikację obu torów, jednego z nich bądź żadnego.

Obecnie linia służy głównie do obsługi pociągów towarowych – transportowane są nią kruszywa wydobywane w kopalniach na Dolnym Śląsku. Na Opolszczyźnie trasa pełni ważną rolę w transporcie osobowym – jest użytkowana m.in. przez studentów kształcących się w Nysie, a także osób dojeżdżających do szkół i zakładów pracy na terenie Kędzierzyna-Koźla.

Studium wykonalności opracuje polsko-hiszpańskie konsorcjum: Idom – Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. z Wrocławia oraz Idom Consulting, Engineering, Architecture, S.A.U z Bilbao. Koszt sporządzenia dokumentacji wynosi blisko 6,5 miliona złotych, a studium ma być gotowe pod koniec przyszłego roku.

Po przebudowie prędkość pociągów pasażerskich ma zwiększyć się do 120 km/h a składów towarowych do 80 km/h. Jak na razie nie wiadomo, czy w ramach inwestycji przebudowany zostanie dworzec w Koźlu.

 

Skomentuj

Udowodnij, że nie jesteś robotem i rozwiąż zadanie :) *